ZESPÓŁ PLACÓWEK OŚWIATOWYCH W JAWORZNI

SZKOŁA PODSTAWOWA IM. JANA PAWŁA II 

Badamy wilgotność gleb w Jaworzni
i ich pojemność wodną

Uczniowie klasy V wraz z nauczycielka geografii mgr Jolantą Kuzia zbadali wilgotność gleb na terenie Jaworzni na podstawie różnych próbek gleby, które pozyskali z kilku miejsc w naszej miejscowości. Badano próbki gleb pochodzących z lasu i z pola uprawnego. Próbki były pobrane z głębokości ok. 15cm. W sali przyrodniczej uczniowie każdą z próbek gleby wielkości piłeczki pingpongowej podlali wodą i położyli na oddzielnych sączkach. Próbki pozostawiono na sączkach około 10 minut. Sączki umieszczone były na płaskim blacie ławki szkolnej. Następnie uczniowie usunęli próbki gleb z sączków i obserwowali wielkość plam jakie pojawiły się na sączkach. Wilgotność gleby została przez uczniów określona na podstawie przykładowej 4 stopniowej skali  wilgotności gleby.

 

WNIOSEK Z OBSERWACJI:

Większe plamy pojawiły się na sączkach zawierających próbki gleby z pola uprawnego. Świadczy to o tym, że bardziej wilgotna jest gleba z pola uprawnego niż z lasu.

 

Uczniowie wykonali również badanie pojemności wodnej gleb. Pojemność wodna gleby to retencja glebowa, czyli wielkość określająca ilość wody zatrzymywanej w glebie. Wielkość tę można podzielić ze względu na możliwość wykorzystania wody przez roślinność, np. ilość wody, która może być wykorzystywana przez rośliny określa retencja użyteczna, natomiast zbyt silnie związaną z glebą wodę obejmuje retencje nieużyteczna. Znając zdolności retencyjne gleby jesteśmy w stanie stwierdzić, czy ilość wody możliwa do pobrania przez rośliny wystarczy im do wzrostu i rozwoju.

Wcześniej pobrano oczywiście próbki gleb z pola uprawnego, lasu i łąki. Próbki pozostawiono do wysuszenia w przewiewnym miejscu. Następnie za pomocą wagi elektronicznej uczniowie odważyli po 20g każdej z próbek. Odważoną glebę przesypali na lejek z umieszczonym w nim sączkiem. Przygotowane lejki z próbkami umieszczono w cylindrach miarowych. Do zlewek nalano po 100ml wody a następnie przesączano ją powoli przez próbki gleb przygotowanych w lejkach. Po około 30 minutach uczniowie odczytali na podziałce cylindrów ilość wody przesączonej przez próbki gleby do tych cylindrów. Każdy pomiar zanotowali w tabelkach. Następnie pomiary porównano ze sobą.  Pojemność wodną określonych próbek gleb oznaczono na podstawie odpowiedniego wzoru.

 

WNIOSEK Z DOŚWIADCZENIA:

Więcej wody zatrzymała gleba uprawna z pola. Ze 100ml przesączanej przez próbkę gleby około 20ml pozostało w glebie. Oznacza to, że ta gleba jest bardziej przydatna dla roślin.